|
|
| Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
| Auteur |
Bericht |
Goofy Fanclub Crew Forum Maniac

Leeftijd: 25 Geslacht:  Geregistreerd op: 20 Okt 2007
|
Geplaatst: Wo Nov 25, 2009 9:33 pm Onderwerp: Anette over bekrompenheid in de muziekwereld |
|
|
zondag 19 juli 2009
Anette heeft het volgende op haar weblog geschreven:
Toen ik zong in ‘Alyson Avenue’, ook een female-fronted metalband net als Nightwish, en mijn stem de enige was die je hoorde, hadden we al zoveel ‘echte’ hardrockers en metalheads welke female-fronted metal slecht vonden. Alleen mannen zouden rock kunnen zingen etc. Al lang voordat dit soort dingen bestonden, hadden bands al ‘Heart’ het destijds ook al moeilijk om respect te krijgen.
Maar hoe is het zover gekomen dat zoveel mensen denken dat het wel oké is om opera en klassieke zang te combineren met metal, maar als, bijvoorbeeld, Britney Spears of Avril Lavigne metal zou gaan zingen, het niet goed gekeurd wordt?
Wat is het verschil met een ander genre, dat metal wel gecombineerd kan worden met klassiek, maar bij bijvoorbeeld pop en jazz het raar gevonden word?
En kijk dan naar ‘Chris Cornell’ en ‘Timbaland’. Dan zou dat ook niet mogen? Omdat ‘Chris’ een rocker is en ‘Timbaland’ pop?
Kun je je voorstellen wat opera/klassiek geschoolde mensen zullen zeggen over die klassieke zanger(e)s(essen) in een metalband? "Oh my god, dat kan écht niet! Opera is zoooo speciaal en metal is geen muziek! " Ik heb dit met mijn eigen oren horen zeggen op de muziek universiteit en tussen klassiek getrainde mensen.
En, toen ik begon met het nemen van zanglessen op mijn vijftiende werd me gezegd dat ik opera of klassiek MOEST gaan zingen, want rock zou mijn stem vermoorden!
Hmmm…
Ik zong een aantal jaren geleden in een kerstmisshow, en ik was de enige die niet een opera of klassiek geschoolde stem had. En nadat we geoefend hadden, zei de begeleider, nadat ik een ietswat meer rocksong had gezongen: "Ja, DAT is ook een manier van zingen…" en hij keer alsof hij een citroen had ingeslikt!
Het is een goed gegeven dat we allen een andere muzieksmaak hebben, maar wanneer het op de ‘regels’ aankomt, en daarbij bij de bekrompenheid, wat we niet alleen in de metal zien, denk ik dat juist die bekrompenheid zo zonde is voor de muziek.
Muziek moet je plezier verschaffen, het moet grenzen doorbreken, mensen dichter bij elkaar brengen, het omhelzen en bepraten van harten en zielen, maar vooral: de wereld vullen met verschillenden geluiden. Zoals ik hiervoor al aangaf toen ik het had over verschillen in mensen, ik wíl ook niet maar één soort muziek horen de hele dag, ik wil juist zoveel mogelijk verschillende geluiden door elkaar horen vloeien.
Ik ben voor kleurrijk, ook in de muziek!
En dit hier (zie de youtube-link hieronder), is gewoon een voorbeeld van kruizende grenzen: een Nightwish remix van DJ Orkidea. Een geweldige mix en ik zou er erg graag op dansen! Techno is perfect op de dansvloer!
http://www.youtube.com/watch?v=_3hqCxLBb2M _________________ Wat een lampenkap zeg...!! |
|
| Terug naar boven |
|
 |
Mike Sleepwalker Addergebroed & Evil Gurami

Leeftijd: 101 Geslacht:  Geregistreerd op: 30 Okt 2007
|
Geplaatst: Do Dec 17, 2009 4:51 am Onderwerp: |
|
|
| Citaat: |
| Wat is het verschil met een ander genre als pop of jazz in de metal te verschijnen dan met klassiek? |
Ik snap echt geen drol van deze zin (met name deze zin, maar andere ook).
Is dit van origine zo krom, is de vertaling zo slecht of ligt het aan mij? _________________ Ik hou van mezelf...
...en dat is wederzijds |
|
| Terug naar boven |
|
 |
Forsaken Fanclub Crew | Revolver Chick |

Leeftijd: 22 Geslacht:  Geregistreerd op: 20 Okt 2007
|
Geplaatst: Do Dec 17, 2009 10:18 am Onderwerp: |
|
|
*Guilty*
Sorry, beetje krom vertaald inderdaad, ik zal hem ff aanpassen.
*grappig dat dat nu al opvalt, hahahahaha!*
Liefs,
Edit: dit zou hem moeten zijn:
"Wat is het verschil met een ander genre, dat metal wel gecombineerd kan worden met klassiek, maar bij bijvoorbeeld pop en jazz het raar gevonden word?"
@ Goofy: kan jij hem ff aanpassen? _________________ See who I am, break through the surface.
Reach for my hand, let's show them that we can free our minds and find a way.
The world is in our hands, this is not the end. |
|
| Terug naar boven |
|
 |
drusilla Fanclub Crew

Leeftijd: 28 Geslacht:  Geregistreerd op: 01 Okt 2007
|
Geplaatst: Do Dec 17, 2009 11:24 am Onderwerp: |
|
|
Het is aangepast.  _________________ Everyone is entitled to be stupid, but some abuse the privilege. |
|
| Terug naar boven |
|
 |
Giru Nemo
Geslacht:  Geregistreerd op: 22 Okt 2007
|
Geplaatst: Do Dec 17, 2009 2:19 pm Onderwerp: |
|
|
Leuk.
Misschien ligt het aan de vertaling, maar waar ik toch enige verfijning aan zou willen brengen is dat elke artiest maar een palet aan muziekkleuren zou moeten verenigen. Enig conservatisme is juist goed om de verschillende stromingen puur te houden. Ik ben juist blij dat er mensen zijn die hun poot stijf houden en dicht bij hun "scholing" blijven (of dat nu het conservatorium of de plaatselijke kroeg is).
Waar het volgens mij om gaat is veeleer dat als men eens wat nieuws uitprobeert, die kans ook gegeven moet worden. Conservatisme hoeft niet persé bekrompenheid in te houden (ook al gaan zij wel vaak hand in hand).
Dit haakt natuurlijk direct aan op grotere maatschappelijke onderwerpen: het is niet iets unieks voor de muziekwereld. Overal waar men wat nieuws uitprobeert loopt met tegen bekrompenheid aan. Overigens is het grappig dat deze bekrompenheid ook veel bij metalheads voorkomt. Metal Elitism is iets vreselijks. |
|
| Terug naar boven |
|
 |
Forsaken Fanclub Crew | Revolver Chick |

Leeftijd: 22 Geslacht:  Geregistreerd op: 20 Okt 2007
|
Geplaatst: Do Dec 17, 2009 10:09 pm Onderwerp: |
|
|
Nou, weet u wat? Hier is het origineel, hoef ik voortaan niet meer zoveel moeite te doen om het te vertalen.
| Citaat: |
NIGHTWISH Singer On Narrow-Mindedness In Music
17.07.2009
NIGHTWISH singer Anette Olzon has posted the following message on her official blog:
"When I sang in ALYSON AVENUE, which is a female-fronted band just like NIGHTWISH, but even more so, since it's only my voice there, we got so many 'real' hard rockers and metalheads who said female-fronted was shit and it should only be males singing rock etc... Even long before it's been like this, even bands like HEART had big problems to get some respect in their days.
"And how come so many people think it's OK to bring opera or classical singing into metal but wouldn't accept, for instance, Britney or Avril Lavigne to sing metal??
"What's the difference between having a singer from another genre like pop or jazz singing metal or a classical singer?
"And look at Chris Cornell and Timbaland... then that wouldn't be OK to do either?? Since Chris is a rocker and Timbaland 'pop?'
"Can you imagine what the opera/classical people say about those classical singers who sing in a 'metal band??' Oh my god... that can't be done...opera is sooooo special and metal is not music... I have myself heard these things being said in the music university and among classically trained people.
"And like when I started taking vocal lessons at 15 years of age... You MUST sing opera or classical!! Rock voice will kill your voice!!!
"Hmm...;=)
"I sang in a local Christmas show just a couple of years ago and I was the only one not opera or classically trained. And when we rehearsed, the conductor said after I had sang a little more rocky song: Well, THAT'S also one way to sing... and looked as if he had swallowed a really bad lemon... ;=)
"It's one thing that we all have different tastes in music... we should have that and that's just fine, but when it comes to 'rules' and such narrow-mindedness that we can see not only in metal but other genres too, I think it's sad for the music.
"Music should be joy, breaking borders, getting people closer, making people feel, embracing and talking to hearts and souls, and most of all, fill the world with different sounds.. like I have said before when I talked about differences in people, I don't want to hear just ONE repetitive sound every single day, I want different sounds floating around.
"Colourfullness in music too;=)
"And here [see YouTube clip below] is just an example of crossing borders: NIGHTWISH in a remix of DJ Orkidea...great, great mix and I would love to dance to it on the dance floor. ;=) Techno is perfect on the dance floor. ;=)" |
Liefs, _________________ See who I am, break through the surface.
Reach for my hand, let's show them that we can free our minds and find a way.
The world is in our hands, this is not the end. |
|
| Terug naar boven |
|
 |
SanderThomas Nightbringer

Leeftijd: 30
|
Geplaatst: Do Jul 15, 2010 11:03 am Onderwerp: Re: Anette over bekrompenheid in de muziekwereld |
|
|
| Anette schreef: |
Het is een goed gegeven dat we allen een andere muzieksmaak hebben, maar wanneer het op de ‘regels’ aankomt, en daarbij bij de bekrompenheid, wat we niet alleen in de metal zien, denk ik dat juist die bekrompenheid zo zonde is voor de muziek.
|
Die bekrompenheid is niet slecht voor de muziek. Ik vind het zelfs onzin om het "bekrompen" te noemen. De een wil graag female fronted metal, de ander hoort et liefst alleen een mannenstem. Ieder z'n eigen ding zou ik zeggen. Is het dan bekrompen om een voorkeur te hebben? Of is het bekrompen om verschillende voorkeuren niet te accepteren?
Ik maak niet bewust de keuze, maar ook in mijn cd-kast vind je niet al te veel vrouwen in metal bands.
Tegenstanders hoor je (zeker in het begin) vaak harder dan voorstanders. Je kunt beter je muziek maken voor degenen die er open voor staan, dan dat je de anderen probeert te overtuigen. Misschien komen die vanzelf wel als je op zo'n nieuwe manier succes hebt behaald.
Daarnaast wordt metal met rock/jazz helemaal niet vreemd gevonden. Fusion jazz en progressive metal zijn best geaccepteerd, alleen niet iedereen vindt het even mooi.
Ik denk (hoop) dat Anette met deze column haar voorkeur voor diversiteit uit wil spreken. Het lijkt echter meer op een "aanval" richting mensen die hun smaak wat meer ingekaderd hebben. _________________ --
http://stcpd.net -sander.thomas.concert.photo.dump
http://sanderthomas.com - sander.thomas.bass.web |
|
| Terug naar boven |
|
 |
+_Elize Escapist

Leeftijd: 18 Geslacht:  Geregistreerd op: 07 Aug 2008
|
Geplaatst: Do Jul 15, 2010 2:46 pm Onderwerp: |
|
|
Ik denk dat er meer wordt gedoeld op mensen die zeggen: "dat hoort niet in de metal/rock/jazz/etc".
Ik heb zelf regelmatig gehoord: "viool hoort niet in metal." Wie is diegene om dat te beslissen? Naar mijn mening maken we met de band toch een behoorlijke bak herrie en daar zit toevallig viool bij ja, want dat vinden wij mooi. Eerlijk gezegd vind ik dat je op dergelijke uitspraken gerust het label bekrompen mag plakken. Er zijn zoveel mensen die minder doorsnee combinaties direct af doen als iets wat niet kan, mag en hoort, zonder eerst te luisteren of het dit keer misschien wél wat is. Daar hoor jij dus niet bij, want jij zegt gewoon dat iets niet jou smaak is en dat is uiteraard je goed recht. Dat is heel wat anders dan die mensen waarover ik het net had en die er echt veel rondlopen.
Ik heb in ieder geval opgevat dat ze daarover haar zegje deed, en niet zozeer over de voorkeur van mensen. Ik ben het wel met je eens dat ze het misschien nogal aanvallend opschtijft, maar als je kijkt naar de aanleiding lijkt het me duidelijk waar het om gaat. _________________ "Those who have achieved all their aims probably set them too low" (H. von Karajan) |
|
| Terug naar boven |
|
 |
Goth Master Passion Greed
Leeftijd: 29 Geslacht:  Geregistreerd op: 20 Okt 2007
|
Geplaatst: Do Jul 15, 2010 5:23 pm Onderwerp: |
|
|
Tja, het probleem is dat mensen altijd alles in categorieën willen onderverdelen, vandaar bv ook al die vormen van metal. Mij kan het echt geen bal schelen wat voor metal het is. Als ik het mooi vind, dan vind ik het mooi en onderverdelen doe ik niet aan (te ingewikkeld en ik snap er toch niks van waarom iets powermetal of heavy metal of death metal is).
En viool vind ik juist weer prachtig als aanvulling (niet de hele tijd door, maar in een bepaald stukje vind ik het heel erg mooi).
Als het maar klinkt. |
|
| Terug naar boven |
|
 |
|
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum Je mag niet stemmen in polls in dit subforum
|
|